Ao Nangin ranta sekä Phra Nang Cave ranta

DSC_2014[2]

Ao Nangin ostos- ja ravintolakadun edustalla levittäytyy pitkä hiekkaranta, jonka sulassa sovussa ovat ottaneet omakseen niin rannikolla liikennöivät veneet kuin auringonpalvojatkin. Rannalta tosiaan lähirannoille sekä saarille ihmisiä kuljettavat lukuisat pitkähäntäveneet, jotka ovat kuin vesibusseja ja näitä veneitä rannalla riittääkin pitkä, komea rivistö keulaan kiinnitettyine, värikkäine ja liehuvine huiveineen. Rannasta on myös poijuin eroteltu uimareille tarkoitettu osio, mikä on veneiltä rauhoitettu. Uimarannan kohdalla rantakadun ovat vallanneet hierontapaikat sekä lukuisat ravintolat. Niinpä Ao Nangin rannalta ei todellakaan ole pitkä matka kipaisemaan ravintolasta ruokaa, juomabaarista virkistävää juomaa tai rentoutusta hieronnasta. Ranta ei ole kuitenkaan puhtain mahdollinen ranta, sillä vesi on sameaa aaltojen pohjasta nostattaman hiekan sekaisen saven vuoksi, eikä ranta siis sovellu snorklaamiseen ja kulkukoirat käyvät myös ajoittain vierailemassa rannalla.

Rannan päädystä löytyy kahvilaravintola supersuosittuine turistikeinuineen kivojen lomakuvien ottamista varten ja aivan tuosta vierestä lähtee myös Monkey Trail, jonka välittömässä läheisyydessä elää elinvoimainen apinayhteisö. Mikäli apinoita mielii nähdä, niin paikalliselta hierojalta saimme treffipäivänämme kultaisen vinkin. Hieronnassa meidän kanssa samaan aikaan ollut perheenisä valitteli hierojille suureen ääneen, miten hänelle oli luvattu, että Monkey Traililla näkee apinoita, vaan eipä sitten näkynytkään yhtään apinaa, kun he olivat siellä keskipäivällä perheen kanssa käyneet. Hieroja kertoi, että keskipäivällä sää on liian kuuma apinoille eikä niitä silloin juuri näykään, sillä ne lököttelevät päiväunillaan jossain puiden varjoissa. Sen sijaan iltapäivällä kuumimman vuorokauden ajan jälkeen siestansa vietettyään apinat ovat virkeitä ja niitä näkee varmemmin. Otimme neuvosta vaarin ja menimme katsomaan apinoita tuntia ennen auringonlaskua myöhään iltapäivällä, jolloin näimme vilkkaat puissa hyppelevät apinat ruokailemassa ja pommittamassa kahvilan asiakkaita puista tippuvilla hedelmillä.

DSC_0273[2]

DSC_0267[1]

DSC_1790[1]

Kuten sanottua, Ao Nang ja sen uimaranta on nopeasti nähty. Se mitä Ao Nangin rannalla kannattaa käydä ihastelemassa vaikka päivittäin, on upea auringonlasku, sillä aurinko laskee taivaanrannan taa värjäten taivaan ensin pastellisiin hempeän keltaisiin ja punertaviin sävyihin saaden väreilevän vedenpinnan toistamaan noita ihania taivaan sävyjä ja sen jälkeen juuri ennen auringon katoamista horisontin taa värjäytyy taivas leiskuvan tulipunaiseksi.

Turkooseja ja puhtaampia vesiä, valkoisempia ja pehmeämpiä hiekkarantoja sekä parempia snorklauspaikkoja kannattaa sen sijaan lähteä etsimään pitkähäntäveneen kyydissä lähirannoilta ja saarilta. Pitkähäntäveneisiin lippuja myydään Ao Nangin venerannan edustalla lipunmyyntikojussa, jonka seinässä on iso näkyvä kyltti, missä lukee Longtail boat tickets. Sinne vain luukulle lippua ostamaan haluamaansa kohteeseen. Lippuluukun vierestä seinästä löytyy hinnasto. Muista ostaa menopaluulippu, jos olet tulossa takaisinkin pitkähäntäveneen kyydissä, kuten oletettavaa on. Lipun ostettuasi suuntaa rannan suuntaan ja ensimmäiselle venekuskille kerrot vain mihin olet menossa, niin hän ohjaa sinut oikean kipparin luokse. Vene lähtee hieman kohteesta riippuen, kun veneessä on esimerkiksi kuusi tai kahdeksan matkustajaa kasassa. Tuota matkustajamäärän täyttymistä meidän ei kuitenkaan kertaakaan tarvinnut juurikaan odotella, sillä pitkähäntäveneiden tarjoamia kyydityksiä käytetään todella tiuhaan.

DSC_1957[1]

Ao Nangia lähimmät mantereen rannat ovat Noppharat Thara Beach, Railay Beach sekä Phra Nang Cave Beach. Noppharat Thara Beach löytyy Ao Nangin rannan luoteispuolelta lyhyen matkan päästä ja on Ao Nangin rantaa rauhallisempi vaihtoehto rantapäivän viettoon, mutta sen koommin tällä biitsillä ei ole juurikaan muuta uutta annettavaa. Me emme viettäneet Noppharat Thara biitsillä rantapäiväämme, mutta pikaveneemme Phi Phi saarille lähti tuolta rannalta ja silloin saimme nähdä pienen, nopean silmäyksen rannasta. Ranta on matalapohjainen, joten siinä mielessä se on ihanteellinen pienten lasten perheille. Ao Nangin kaakkoispuolelta löytyy puolestaan Railay Beach sekä Phra Nang Cave Beach. Railay Beach on turistien suosiossa ja veneellä huristellessamme biitsin ohitse paikka kieltämättä näytti todella houkuttelevalta ja kauniilta. Saimme kuitenkin vinkin kaveriltamme, joka juuri ennen meitä lomaili Ao Nangissa, että rannalla ruoka ja juoma on aika kalliissa hinnoissa, joten Railayn sijaan kannattaa suosia ennemmin ehkäpä läheistä Poda saarta. Jatkoimme Railay biitsin sijaan siis vielä hieman pidemmälle rantaviivaa ja päräytimme pitkähäntäveneellä suoraan Phra Nang Cave biitsille rantapäivän viettoon. Vierailimme lomallamme kyllä Podallakin, mutta siitä sitten omassa postauksessaan.

Ao Nangin oikea nimi on Ao Phra Nang ja Phra Nang puolestaan oli prinsessa, joka hukkui mereen. Phra Nangin rannalla onkin luola, jossa hukkuneen prinsessan sielun uskotaan yhä elävän. Luola on tätä nykyä täynnä hedelmällisyyden symboleina tunnettuja puisia fallospatsaita. Rannalla aurinkoista päiväänsä viettävät turistit voivatkin käydä pulikoinnin ja auringonpalvonnan ohessa tutustumassa luolan suulla prinsessan kokoelmaan, mikä kattaa satoja peniksenmuotoisia puuesineitä. Rannan edustalla kohoaa myös ylväs karstikivikallio ja rantaa reunustavat korkeat vuoret, mikä tekee rannasta kauniin kuvauksellisen paikan ja tuo ihanan suojaisaa, idyllistä tunnelmaa. Rannalle voi ilmeisesti kävellä Railay biitsiltä, joka sijaitsee aivan Phra Nangin vieressä, mutta rannalle pääsee myös suoraan pitkähäntäveneillä. Edestakainen venelippu maksaa 200 bahtia per aikuinen.

Rannalla on myös ruokaveneitä, joista saa monenlaista välipalaa pieneen ja isompaankin nälkään varsin edulliseen hintaan siihen nähden, että kyse on todella suositusta rannasta, missä palveluiden valinnan varaa ei juurikaan ole. Edullisen hinnan lisäksi venekeittiöillä käy koko ajan nälkäisten asiakkaiden kuhina ja ruuat valmistetaan tilauksesta, joten meille ainakaan venekioskien ruuasta ei tullut vatsanväänteitä. Phra Nang Cave biitsillä voi myös kokeilla seinäkiipeilyä pystysuoria kallioseinämiä pitkin. Tuo lysti näytti kustantavan 1000 bahtia per kiipeilijä. Phra Nang Cave biitsillä on snorklaukseen kirkkaat vedet, mutta hirveästi pinnan alla ei ollut nähtävää. Snorklausta varten paremmat spotit löytyy esimerkiksi Podalta.

Tykkäsimme todella paljon päivästämme Phra Nangilla. Vesileikkien ja pulikoinnin sekä puisen peniskokoelman ihmettelyn ohessa söimme rannalla välipalat, jotka tilasimme ruokaveneestä, nukuimme päiväunet puiden varjossa ja apinoiden loistaessa poissaolollaan halusi Alisa itse pikkuapinana kiivetä puun oksalle ihmettelemään ohi lipuvia veneitä.

IMG-20180216-WA0031[1]IMG-20180216-WA0013[1]

Yksi vastaus artikkeliin “Ao Nangin ranta sekä Phra Nang Cave ranta”

1. […] ja thaimaalaisesta ruuasta. Suuntasimme pitkähäntäveneiden kyydissä tutkimaan lähisaaria ja -rantoja ja moottoriveneillä matka jatkui hieman kauemmaksikin, Koh Rokille snorklaamaan ja Phi Phi […]